Wednesday, April 4, 2012

muhasabah diri 1


assalamualaikum =)

today i would like to talk about SOLAT. yelahh sembahyang pun boleh =D
pernah dengar tak =

"SOLAT ITU TIANG AGAMA"

ehh macam selalu dengar kan.. yang ni pula =

"SOLAT ITU SALAH SATU RUKUN ISLAM"

macam pernah dengar jugak kan? ehh asal kau macam pelik je?
hah normal lah pernah dengar ayat2 tu. yg tak pernah dengar tu hmm kemusykilan di situ =.=



cuba hayati dan fahami ayat di atas? adakah anda tergolong dlm kes yg pertama 
atau kes yg kedua? haha aku pun macam tu juga. kadang-kadang sebab nak gila
kat something tu kemain lagi sembahyangnya. Tapi bila dah dapat kita lupa nak
berterima kasih kat Allah yang dah makbulkan permintaan kita. haihh =.=' 

bila nakminta tolong kat Allah. kena la banyak berdoa. dalam doa tu minta macam2 kan.
tapi ada tak kita selitkan ucapan terima kasih kat Allah dalam doa kita? rasa-rasa
tak ada. jom starting from now.. selain minta kita juga kena la berterima kasih..
aku pun baru nak sedarkan diri ni.. tu ngajak kome beringat sekali.. hehe =D

*ehh macam lari topik. solat ke doa ehh? ahh mana-mana jela. lagipun
orang selalu doa lepas solat kan?? hahaha


biasanya kalau orang yang nak khusyuk dalam solat dia akan anggap
itu adalah solat terakhir yang dia dapat tunaikan. hah jadi kita akan
seolah-olah "inilah peluang terakhir yang aku ada untuk beribadat" 

INSYAALLAH biasanya mampu lah untuk kita fokus lebih baik dalam
menunaikan solat kita. tapi aku ni kadang2 tengah solat fikir makan laa.
rancangan tv laa...kau ada macam tu juga tak?? kan kan.. hmm tak
bagus betul kita ni.. kena laa berubah. ustaz aku pernah ajar ye salah
satu cara nak khusyuk dalam solat. 

anggap ALLAH di depan kita
RASULULLAH di belakang kita
dan MALAIKAT di kiri n kanan kita

insyaAllah ya... ermm kenapa nak kene khusyuk dalam solat?
ahh sudah tentu laa supaya solat kita diterima oleh ALLAH SWT
aminnnnn =)

notapenting = harap maaf kpd yg membaca. saya bukanlah seorang yang berpengetahuan tinggi. jadi tak banyak ilmu yg dpt saya sampaikan. saya tulis sekadar memperingatkan diri saya sendiri dan anda juga. =D

selamat beribadah =)

No comments:

Post a Comment